Паважаныя бацькі!
Паважаныя бацькі! Размаўляючы з бацькамі, даводзіцца часта чуць: «А навошта нам ісці да настаўніка-дэфектолага ў школе? Мы ўсе гукі гаворым нармальна», ці «А што настаўнік-дэфектолаг робіць у школе?». У сувязі з гэтымі пытаннямі ўзнікла неабходнасць адказаць на іх. Што робіць настаўнік-дэфектолаг?
Асноўныя напрамкі работы настаўніка-дэфектолага ў школе - гэта карэкцыя парушэнняў чытання і пісьма, а таксама прафілактыка (папярэджанне) гэтых парушэнняў, якія з'яўляюцца самымі распаўсюджанымі формамі парушэнняў у малодшых школьнікаў.
Шырока распаўсюджана меркаванне аб тым, што настаўнікі-дэфектолагі толькі "ставяць" гукі, г.зн. выпраўляюць няправільнае вымаўленне. Гэта не зусім так. Глабальнай мэтай карэкцыйна-педагагічнай дапамогі з'яўляецца развіццё ўсёй маўленчай сістэмы ў цэлым, а менавіта:
- развіццё складнай гаворкі
- назапашванне і ўдасканаленне слоўніка
- Развіццё фанематычнага слыху
- развіццё граматычнага боку гаворкі
- навучанне навыкам словаўтварэння і словазмянення
- Карэкцыя вымаўлення.
У ходзе работы вырашаецца шэраг дадатковых задач:
- прафілактыка і выпраўленне парушэнняў пісьма і чытання;
- Развіццё псіхічных працэсаў (увага, памяць, успрыманне, мысленне);
- фарміраванне элементарных навучальных навыкаў (умець уважліва слухаць педагога, мэтанакіравана і ўседліва выконваць пастаўленую задачу, адэкватна ацэньваць вынік сваёй работы і выпраўляць памылкі);
- фарміраванне перадумоў навучання грамаце (навучанне гукавому аналізу слоў, знаёмства з паняццямі "гук, слова, сказ", развіццё дробнай маторыкі і прасторавай арыентоўкі).
Маўленчыя праблемы выклікаюць цяжкасці засваення тых ці іншых школьных прадметаў, што з'яўляецца найбольш частай прычынай школьнай дэзадаптацыі, зніжэнне навучальнай матывацыі, якія ўзнікаюць у сувязі з гэтым адхіленняў у паводзінах.
Прычыны, якія выклікаюць маўленчыя парушэнні, шматзначныя. Вырашыць іх хутка немагчыма, але і рабіць выгляд, што іх няма таксама нельга. Да такіх дзяцей патрэбны спецыяльны падыход, узмоцненая ўвага. Ім неабходна дапамога настаўнікаў і бацькоў, прычым, дапамога своечасовая, кваліфікаваная, сістэматычная. Такі падыход і ажыццяўляецца настаўнікам-дэфектолагам школы.
Якія памылкі павінны насцярожыць бацькоў.
Гэта памылкі, не звязаныя з правіламі рускай мовы, гэта значыць памылкі, якія дапускаюцца там, дзе напісанне слоў, здавалася б, не выклікае ніякіх цяжкасцяў:
- Змешванне літар пры чытанні і пісьме па аптычным (зрокавым) падабенстве: б-д, п-т, Е-3, а-о, д-у і г.д.
- Памылкі, звязаныя з парушэннем вымаўлення. Адсутнасць гуку ці яго замена адбіваецца і на лісце. Дзіця піша тое, што кажа: сапка – шапка.
- Змешванне фанем па артыкуляцыйнай (вымаўленчай) падабенстве. Пры гэтай форме дысграфіі асабліва цяжка дзецям даецца ліст пад дыктоўку. Змешваюцца галосныя о-у, ё-ю, зычныя р-л, й-ль, парныя звонкія і глухія зычныя, свісцячыя і шыпячыя гукі, гукі ч, ц, щ паміж сабой і з іншымі фанемамі. Напрыклад: тубло - дупло, любіт - любіць.
- Мы часта цешымся, калі дзіця бегла чытае ў дашкольным узросце, а гэта пры нядосыць сфармаваным гукавым успрыманні можа прывесці да памылак на лісце: пропуск літар, складоў, недапісванне слоў.
Шмат памылак з-за няўмення дзіцяці перадаваць на лісце мяккасць зычных: саліць - саліць, зае - вязе.
- Злітнае напісанне прыназоўнікаў і паасобнае напісанне прыставак таксама з'яўляецца адной з праяў дысграфіі: Усаду вы раслі цудоўныя ружы - у садзе выраслі цудоўныя ружы.
6. Нясфармаванасць зрокава-прасторавых уяўленняў у дашкольным узросце (гэта няўменне адрозніваць прадметы і геаметрычныя фігуры па форме, велічыні, размяшчэнню ў прасторы: уверсе-унізе, злева-справа). Усё гэта прывядзе да таго, што дзіцяці будзе складана запомніць - друкаваныя і пісьмовыя літары. Ён не зможа ўлавіць тонкія адрозненні ў напісанні падобных літар.
Парушэнне гукавымаўлення. Дзіця няправільна прамаўляе гукі, замяняе адзін гук іншым. Увага патрабуюць дзеці, якія маюць недастаткова дакладную артыкуляцыю. Дзеці пішуць з апорай на прагаворванне. Невыразнае прагаворванне пры чытанні і пісьме цягне за сабой памылкі.
- Парушэнне фанематычнага слыху. Так дзіця нармальным слыхам, з выдатным музычным слыхам можа не адрозніваць падобныя па гучанні і вымаўленню гукі (парныя гукі па звонкасці – глухасці: б-п; д-т; з –з; ж –ш; г –к; парныя па цвёрдасці- мякасіці : б-б;д-дзь;л-ль;р – р;і інш.). Калі дзіця не ўлоўлівае розніцы ў гучанні, тое гэта адаб'ецца і ў пісьмовай гаворцы ў выглядзе замен адных літар іншымі.
Калі і навошта патрэбны карэкцыйна-педагагічныя заняткі?
Паважаныя бацькі! Звяртайцеся па дапамогу да настаўніка-дэфектолага своечасова!
Калі дзіця прыйшло ў першы клас з парушаным гукавымаўленьнем, працэс засваення ім ліста і чытанні значна ўскладняецца.
Дзеці, якія займаліся ў дзіцячым садку з настаўнікам-дэфектолагам, знаходзяцца пад асаблівым кантролем у школьнага настаўніка-дэфектолага, бо ў гэтых дзяцей, у першую чаргу, могуць узнікнуць цяжкасці з засваеннем пісьмовай гаворкі.
Дадатковая ўвага і кантроль дапамогуць прадухіліць магчымыя праблемы.
Паважаныя бацькі, звяртаем вашу ўвагу, што да моманту паступлення ў школу мяркуецца, што праблемы, звязаныя з гукавымаўленьнем вашага дзіцяці, вырашаны ў дашкольны перыяд.
Калі вы адкладаеце пастаноўку гукаў у вашага дзіцяці да паступлення ў школу, вы робіце вялікую памылку.
Задачы настаўніка-дэфектолага школы крыху іншыя, чым у настаўніка-дэфектолага дашкольнай установы. Настаўнік-дэфектолаг у школе займаецца выпраўленнем недахопаў пісьмовай гаворкі і чытання, а таксама прафілактыкай гэтых парушэнняў.
У пачатку навучальнага года першакласнікі і іншыя вучні пачатковай школы праходзяць абследаванне ў настаўніка-дэфектолага, якое дапамагае найбольш поўна ахапіць усе этапы маўленчага развіцця дзіцяці.
Па выніках абследавання на карэкцыйна-педагагічныя заняткі запрашаюцца навучэнцы з выяўленымі цяжкасцямі ў галіне фанетыка-фанематычнага ўспрымання, з цяжкасцямі ў галіне словаўтварэння, слоўнікавага запасу, а таксама ў галіне складнай гаворкі.
Настаўнік-дэфектолаг праводзіць групавыя, падгрупавыя і індывідуальныя заняткі 2-3 разы на тыдзень.
Неабходнасць у далейшым навучанні з настаўнікам-дэфектолагам вызначаецца ў выніку дадатковага абследавання ў канцы навучальнага года.
Жадаю поспехаў у вучобе вашым дзецям!